Press Release: Phadias allergitest lanseras på Apoteket

Ett snabbtest för allergier, ImmunoCAP Rapid, lanseras under maj månad på utvalda apotek inom Apoteket AB. Testet omfattar tio allergiframkallande ämnen, bland andra pollen och pälsdjur och ger snabbt och tillförlitligt besked inom 20 minuter om man är allergisk eller inte. Testet, som är det första på den svenska marknaden är avsett för vuxna och barn från 12 år.

Vår och sommar är högsäsong för allergier. Många lider så här års av rinnande näsa, nysningar och kliande ögon utan att veta om de är allergiska, och i så fall mot vad, eller om det rör sig om en vanlig förkylning.

- Vi är glada att Apoteket valt att erbjuda allergitest till sina kunder. Apoteket har gediget kunnande när det gäller allergier och får dagligen 1 000-tals besök av kunder med allergiska besvär som vill ha råd och rätt behandling, säger Åsa Lans, nordisk försäljningschef på Phadia.

ImmunoCAP Rapid kommer erbjudas på de drygt hundra av Apoteket AB:s apotek som erbjuder Apotekets Hälsokoll. Allergitesterna utförs av specialutbildade farmaceuter som tar blodprov och tolkar resultaten. Med ett enkelt stick i fingret kan man snabbt få svar på om man är allergisk eller inte och vad som orsakar besvären.

Allergitestet mäter halten av IgE-antikroppar och ger en allergiprofil som kan tjäna som underlag för rådgivning och behandling.

Snabbtestet är utvecklat av Phadia, ett svenskt världsledande företag inom allergidiagnostik.

För mer information om Phadia eller ImmunoCAP® Rapid, registrerat varumärke, besök www.phadia.se, samt www.apoteket.se för att hitta närmaste Apotek som utför Hälsokollen.För mer information om Phadia eller ImmunoCAP® Rapid, registrerat varumärke, besök www.phadia.se, samt www.apoteket.se för att hitta närmaste Apotek som utför Hälsokollen.

För mer info, kontakta:

För bilder, kontakta

Om Phadia

Phadia utvecklar, tillverkar och marknadsför kompletta blodtestsystem som stöd för den kliniska diagnosen och uppföljningen av allergi, astma och autoimmuna sjukdomar. Vårt uppdrag är att dramatiskt förbättra behandlingen av allergi, astma och autoimmuna sjukdomar genom att tillhandahålla överlägsen diagnostik och klinisk expertis. Phadia står för sju av tio allergitester som utförs i laboratorium i världen idag och 4 av 10 autoimmuna tester till laboratorier runtom i Europa.

2011-05-16